Insight

Digitale transformatie: van begin tot eind doordenken

Op uw scherm verschijnt de eerste uitgave van Tech for Executives. Digitaal natuurlijk, dat kan niet anders. Tech for Executives is hét digitale magazine voor bestuurders in Nederland over de digitale transformatie. We helpen beslissers in de board die transformatie mogelijk te maken. We bieden daartoe inspiratie van andere boardmembers die bezig zijn met de digitale transformatie, kennis over beschikbare technologieën en best practices van digital natives. Zo hebben CEO Jan Baggen en CTO Paul Smeets van de Cadac Group het over hun digitale transformatie. Daarbij gaat het volgens hen niet om het papegaaien van trends in prachtige PowerPointpresentaties. Integendeel. Het is een complete metamorfose. “Alleen door dit van begin tot eind door te denken, ontstaan er nieuwe kansen.”

 

Iedereen meenemen

Corporatie Univé begon haar digitaliseringsslag met als doel om de meest persoonlijke omnichannel verzekeraar te worden. Aan die opdracht werkt Chief Transformation Officer Ellen Peper. “Zo’n transformatie vindt plaats in alle lagen van de organisatie”, stelt Peper in dit digitale magazine. “Je moet iedereen meenemen in de noodzaak om te veranderen en de doelen van die verandering.” We spraken ook met een digital native. Mark den Butter, Chief Operations Officer van de volautomatische supermarkt Ochama, wijst erop dat technologie functioneel moet zijn voor de klantbeleving. “Zodat we geen techniek implementeren die niet helpt voor de klant. Daar waak ik voor.” Iedere organisatie heeft zijn eigen aanvliegroute voor de digitale transformatie, maar er zijn voldoende paralellen te trekken. De data moeten eerst op orde zijn en kloppen, zodat er één versie van de waarheid is. Dat vraagt om het straktrekken van processen. Wie de basis op orde heeft, kan vervolgens automatiseren en zelfs eventueel robotiseren.  

 

Nieuwe businessmodellen

Maar dat is maar één kant van digitale transformatie. Veel verder gaat het opzetten van nieuwe digitale businessmodellen. Hoe kan uw organisatie relevant zijn en blijven in een digitaliserende samenleving? Daar gaat het interview met de auteurs Sander Jansen en James van de Merbel van Het managementboek voor Digitale Transformatie over. “Tot nu toe pakken we automatisering in organisaties aan als incrementele stapjes. Telkens de efficiëntie en effectiviteit op applicatieniveau verbeteren. Niets mis mee, maar die aanpak verhindert wel dat je naar het totale ontwerp van het digitale fundament onder je organisatie gaat kijken.” De auteurs pleiten dan ook voor een andere mindset bij bestuurders.  

 

Je gaat het pas zien

Johan Cruijff zou op 25 april 2022 75 jaar zijn geworden. Zijn uitspraak ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’ doet nog steeds opgeld. Zeker voor de digitale transformatie. Die transformatie gaat over meer dan technologie alleen. Het raakt bijvoorbeeld ook onderwerpen als datagedreven werken, het meenemen van uw medewerkers in de verandering, veiligheid, het structureren van data en privacy en zelfs de krapte op de arbeidsmarkt. Meer dan genoeg interessante onderwerpen voor ons om de komende tijd over te schrijven en voor u om over te lezen. Ik hoop dat u dat laatste met veel plezier doet, dus laat ons vooral weten hoe u het vond. Ook horen we graag van u als u een prachtige digitale transformatie hebt doorgemaakt.   We hopen u dichter bij uw oplossing te brengen, met de lessen van andere bestuurders die ook in de digitale zoektocht zitten. Want bij digitalisering moet u komen tot één versie van de waarheid, ook al is de route naar die digitalisering telkens anders. Daar kunt u alle inspiratie bij gebruiken die wij maar kunnen vinden.  

 

Ronald Bruins, hoofdredacteur Tech for Executive.

Insight

3/18
Loading ...