Insight

Digitale transformatie:
it’s the customer, stupid

Transformatie betekent echt veranderen. En laten we nu als mens niet altijd in de wieg gelegd zijn om te veranderen. In stapjes wil het nog wel, maar in een big bang vinden we het vervelend. Alhoewel we als het echt moet, zie de coronacrisis, toch wel weer de veerkracht hebben. Veranderen is altijd een beetje rommelig, hoorde ik laatst een docent verandermanagement zeggen. Je zou je dan ook moeten richten op het vermogen om je voortdurend, wellicht in die kleine stapjes die ik benoemde, aan te kunnen passen. Het begin van de verandering, en dat stelde ook de CFO van de zakelijke divisie van KPN, is in elk geval het aangeven van het belang om te moeten veranderen.  In het belang van de klant, roep ik daar achteraan. Daar moet je volgens hem geen concessies in doen. Veranderen doe je niet een beetje, maar met je ziel en zaligheid. Want anders is het geloof er niet en waarom zou je dan nog de beoogde transformatie inzetten? Dan krijg je niemand mee.  

 

Twee snelheden

De digitale verandering of transformatie brengt nog een issue met zich mee. Je kunt een bedrijf met twee snelheden krijgen. Dat zagen we bij de CFO van KPN, maar ook bij de CTO en CEO van de Software Improvement Group. Oude omzet blijft bestaan, maar daalt in belangrijkheid voor de onderneming. Nieuwe omzet komt erbij, maar is nog in wasdom. Daar kun je als financiële man of vrouw in de boardroom best nerveus van worden, zoals de CFO van de zakelijke divisie van KPN in dit nummer van Tech for Executives ruiterlijk toegeeft. Je moet dan kort op de bal zitten om die verandering in goede banen te leiden, want je schrijft zo cijfers die niet rooskleurig zijn. Zeker omdat de digitale transformatie enorme investeringen vereist in technologie, in deskundigen om de technologie te implementeren en begeleiders om medewerkers mee te krijgen. Soms terwijl je er nog geen rode rotcent mee verdient, maar wel het bijna blinde geloof hebt dat het gaat werken. Zo gaat SIG meer en meer naar een abonnementsmodel à la Netflix.  

 

Blanco vel papier

Onder het motto ‘transformeren kun je leren’, kijken we ook naar digital natives en hoe die het met hun blanco vel papier van het begin af aan aanpakken. Daarvoor hebben we de CTO van online supermarkt Picnic weten te strikken. U weet wel, die van die schattige, kleine elektrische karretjes. De les die we van hen ontvangen klinkt wellicht wat vreemd. Picnic is geen online supermarkt, maar een databedrijf dat toevalligerwijs ook nog boodschappen verkoopt. Dat is wellicht wat gechargeerd, maar er zit ook een kern van waarheid in. Luister maar naar de CTO: “Onze systemen draaien op machine learning, AI, robotics, RPA en bijna alle technieken die je je maar voor kunt stellen.” Even later: “Wij gebruiken technologie alleen als we er ook echt wat aan hebben.” Dat zijn lessen waar meer traditionele spelers veel aan kunnen hebben. Het doel heiligt de middelen. Word niet technologieverliefd, maar zorg dat je de technologieën aan het werken krijgt.  

 

Stel daarbij alles in het teken van het belang van klant. Dat is sowieso het beginpunt van een digitale transformatie. Naar analogie van de oneliner die vooral bekend werd doordat Bill Clinton deze tijdens de Amerikaanse verkiezingen gebruikte: It’s the customer, stupid.  

 

Ronald Bruins, hoofdredacteur Tech for Executive.

Insight

3/18
Loading ...